بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
  • نویسنده منصوره پیروی
  • استاد راهنما بهنام کامرانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

این تحقیق با موضوع بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی است که ابعادی از شخصیت ، زندگی و آثار هنری محمد سیاه قلم و بهمن محصص به عنوان دو هنرمند شاخص را مورد بررسی قرار می دهد. با مطالعه بر روی آثار آن ها به شباهت های تازه ای در آثار و شخصیت شان پی خواهیم برد. شباهت هایی که فاصله ی تقریبی پانصد سال اختلاف میان دوره ی زندگی شان، اینجانب را از کنار هم قرار دادنشان منصرف نکرد. شباهت ها و موضوعاتی که در بررسی تطبیقی این دو هنرمند مورد توجه قرار می گیرد، شیوه ی بیان فرمی و محتوایی را در آثارشان مورد توجه قرار می دهد. توجه به انسان و کالبد او، حیوان، موجودات تلفیقی و هیولاوش و توجه به شیء، جنبه هایی از قیاس میان آن ها و مفاهیمی همچون گروتسک، اکسپرسیون و ابعاد نمایشی و دراماتیزه کردن نیز جنبه های دیگر مورد توجه اینجانب برای کنار هم قرار دادن این دو شخصیت بوده است. مجموع این ویژگی ها از محمد سیاه قلم و بهمن محصص هنرمندانی را ساخته که نه تنها از الگوهای پیرامونی شان جدا می شوند که فردیتی منحصر به فرد و متفاوت از زمانه ی خویش به دست می آورند. واژه های کلیدی: محمدسیاه قلم ، بهمن محصص، نقاشی ایرانی، بررسی تطبیقی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی جهان هیولایی آثار محمد سیاه قلم((جهان هیولایی معاصر با استفادهاز فضای تصویری آثار محمد سیاه قلم))

هنر شرق آن چنان دارای عمق، پیچیدگی و رمز و راز است که تا کنون دنیای مبهم محمد سیاه قلم و حتی هویتش در پرده ابهام مانده است. موضوع این پایان نامه به بررسی آثار محمد سیاه قلم و به خصوص جهان هیولایی این نقاش گمنام اختصاص دارد. این پایان نامه از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است که در شش فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول به کلیاتی در مورد نگا...

15 صفحه اول

بررسی زندگی و تحلیل آثار بهمن محصص

پژوهش حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی انجام پذیرفته است در پی آن است تا به بررسی و تحلیل زندگی و آثار بهمن محصص به عنوان یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران در دو حوزه نقاشی و مجسمه سازی و نیز به عنوان یکی از معدود شخصیت های تاثیرگذار در هنرهای تجسمی معاصر ایران بپردازد. هدف این پژوهش تحلیل و بررسی مهم ترین اتفاقات و دوره های هنری این هنرمند همانند نقاشی، مجسمه سازی، ترجمه، کارگردانی تئاتر و دوبلاژ ...

15 صفحه اول

کارکرد معنایی دلالت های صریح و ضمنی در مطالعه موردی آثار محمد سیاه قلم

در بررسی آثار نقاشی، همچون دیگر آثار تصویری، ما با سطوح مختلفی از نشانه ها روبه رو می شویم که این سطوح به وجودآورنده معنا در آثار هستند. روابطی که بین نشانه ها و نظام های رمزگانی در آثار نقاشی به کار می رود، دلالت را به وجود می آورد، بنابراین دریافت اولیه مخاطب در برخورد با سطوح اولیه آثار باعث به وجود آوردن معنایی می شود که از رابطه دلالتی صریح نشئت گرفته است. آنچه در پی آن می آید و موجب گسترش...

متن کامل

بررسی موجودات مخوف و اهریمنی در آثار استاد محمد سیاه قلم از منظر عالم خیال

چکیده در طول تاریخ هنر به کرات در نقاشی ها، مجسمه ها، نقوش برجسته و هنرهای بصری دیگر، از تصاویر دیو و موجودات مخوف و اهریمنی استفاده شده است. استاد محمد سیاه قلم یا همان غیاث الدین محمد نقاش، از جمله نگارگران چیره دست ایرانی قرن نهم هجری قمری (پانزدهم میلادی) است که در نگاره هایش تصاویر موجودات مخوف و اهریمنی مانند دیو، بسیار به چشم می خورد. وی علی رقم اینکه جزء نگارگران مکتب هرات به شمار می...

مطالعه تطبیقی خیال و واقعیت در نقاشی (با نگاه به آثار محمد سیاه قلم و هیرونیموس بوش)

در این پژوهش تحت عنوان "مطالعه تطبیقی خیال و واقعیت در نقاشی (با نگاه به آثار محمد سیاه قلم و هیرونیموس بوش)" به روابط دو متغیر خیال و واقعیت به واسطه نقاشی پرداخته شده است و برای تسهیل مطالعه دو هنرمندی را که به استناد اهل هنر بیشترین تداخل خیال پردازی و واقع گرایی را در آثار ایشان می توان مشاهده کرد؛ به عنوان شاهد در نظر گرفته و آثار ایشان در رابطه با متغیرهای اصلی مورد مطالعه ی تطبیقی قرار گ...

15 صفحه اول

بررسی نظری مفهوم زشتی و شر در نگارگری ایرانی با تاکید بر آثار محمد سیاه قلم

مفهوم زیبا یکی از عناصر ثابت و همیشگی تاریخ و فلسفه هنر است که دیدگاه های متنوعی در مورد آن وجود دارد. ولی در کنار آن مفهوم مهم دیگری هم شکل می گیرد: زشتی. اما بر خلاف زیبایی چندان مورد تاکید فلاسفه و پژوهشگران هنر قرار نگرفته است. آن چه پررنگ است تعریف شدن زشتی با استفاده از تعریف و مفهوم زیبایی است. در این میان، مفهوم شر نیز تا حدی با زشتی پیوند دارد و می توان این دو را با توسل به مفاهیم متضا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023